“Sinema üzerine yazma heyecanı depreşince insan ister istemez Metin Erksan ve Lütfi Akad’a yöneliyor. Tabii düşüncelerine, filmlerine ve kişiliklerine. Dönüp eskiden yazılanları/çekilenleri yeni baştan okuyunca/seyredince, zaman zaman on yıllar sonra okuyunca/seyredince yaklaşımlarının derinliği, kişiliklerinin sağlamlığı ve filmlerinin parlaklığı o kadar net ortaya çıkıyor ki. Yıllar, daha doğrusu on yıllar sonra Yeni Sinema’yı tekrar okuyunca dönemi yeni baştan değerlendirme gereği gündeme geliyor. Okuma sonrasında yaptığım iki konuşma konu üzerinde daha değişik bir şekilde düşünmeye yol açıyor. Yeni Sinema okumanın eşliğinde iki sayılık Ulusal Sinema’nın incelenmesi fotoğrafı daha bir netleştiriyor.”
Türk sineması üzerine düşünen nadir entelektüellerden biri olan Kurtuluş Kayalı bu çalışmasında Türk sinemasının birikimini değerlendirerek temellerini ortaya çıkarmaya çalışıyor. Bu temeller doğrultusunda günümüz sinemasının ve sinema literatürünün zaaflarını tespit ediyor. Türk sinemasının geleceğinin, kültür eksenli sinemanın ve sinema düşüncesinin ihyasında yattığını ifade ediyor.
Yazar Hakkında:
Kurtuluş Kayalı
1949’da Kırşehir’de doğdu. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi (AÜSBF) Uluslararası İlişkiler Bölümü’nden mezun oldu (1972). Aynı bölümde yazdığı “Cumhuriyet Döneminde Ordu-Siyaset İlişkisi başlıklı teziyle siyaset bilimi doktorasını tamamladı (1978). Aynı yıl Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi (AÜDTCF) Tarih Bölümü Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Anabilim Dalı’nda öğretim üyesi olarak çalışmaya başladı. 1989’da siyasal teoriler alanında doçentliğini aldı. 2001’de profesörlük kadrosuna atandı. 2016’da emekli oldu. Temel ilgi alanları Türk düşünce tarihi, sosyolojisi, tarihçiliği, sineması ve edebiyatı olan Kayalı’nın bu alanlarda yayımlanmış birçok çalışması bulunmaktadır.
Telif Eserleri: Ordu ve Siyaset: 27 Mayıs -12 Mart, Türk Düşünce Dünyasında Yol İzleri, Türk Düşünce Dünyası Üzerine Sınırlı Değerlendirmeler, Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması: Bir Yorum Denemesi, Keşke Herkes Papağan Olsa: Mizah Üzerine Yazılar, Sinema Bir Kültürdür, Türk Düşünce Dünyasının Bunalımı: Görüntüdeki Dinamizmin Gölgelediği Tıkanıklık, Türk Kültür Dünyasından Portreler, Üstü Çizilen Yazılar, Metin Erksan Sinemasını Okumayı Denemek, Düşüncenin Coğrafyası 1: Toplumdan Soyutlanmış Düşünce ve Direnç Potansiyeli, Türk Sineması: İliklerimize İşlemiş Ruhumuza Sinmiş Bir Sanat Pratiği
Derleme Eserleri: Bir Kemal Tahir Kitabı: Türkiye’nin Ruhunu Aramak, Türk Sineması: Toplumu Şekillendirmenin Toplum Tarafından Şekillendirilmenin Sosyolojisi
Kullanılan Reklam Mecraları :
|